hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| عمدی یا سهوی؛ مسئله این است

مازندران| عمدی یا سهوی؛ مسئله این است

شاید تا چند وقت پیش سریال آغشته بودن سطح جاده با گازوئیل و لیز خوردن ماشین‌ها شوخی به نظر می‌رسید اما تکراری واژگونی خودروها در برخی از جاده‌های پرتردد مازندران باعث بروز نگرانی در میان رانندگان و مسافران این استان سرسبز شده است.

 بنا به گفته برخی از مسئولان دست‌اندرکار از 2 سال پیش تاکنون چندین مورد حوادث انحراف و واژگونی خودروها در جاده‌های لغزنده کوهستانی و پرتردد آغشته به گازوئیل به‌ویژه در جاده چالوس، مسیر نوشهر - رویان و جاده هراز به وقوع پیوسته است.

تصادف زنجیره‌ای تعداد 15 دستگاه خودرو در مسیر نوشهر - رویان در منطقه امیر رود نوشهر در اواخر آذرماه امسال و برخورد سمند به کوه در منطقه پل ذغال مسیر جاده چالوس - کرج در دی‌ماه سال پیش نمونه‌ای از وقوع این حوادث تلخ در مازندران به‌ویژه غرب این استان بوده است.

مسئولان، شهروندان و رانندگان مسافربری غرب مازندران با ابراز نگرانی از بروز چنین تخلفاتی خواستار برخورد قانونی با برهم زنندگان امنیت مسافران در جاده‌های پرتردد این مناطق گردشگر پذیر شدند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان راهداری، جریان ریختن گازوییل در جاده چالوس سابقه‌ای طولانی‌ دارد چراکه سال‌های قبل یعنی در دهه ٨٠ بارها جاده شاهد تصادفاتی بود که دلیل آن‌ها لیز خوردگی خودرو براثر لغزندگی جاده گزارش شد.

موضوعی که به نگرانی‌ها افزوده است

رضا غلامی راننده مسیر نوشهر- رویان گفت: به خطر انداختن امنیت جانی و مالی افراد رهگذر با پاشیدن گازوئیل موضوع ساده‌ای نیست که مسئولان به‌آسانی از کنار آن بگذرند بلکه باید به هر شکل ممکن این افراد را شناسایی و به بدترین شیوه آن‌ها را مجازات کنند.

او افزود: اینکه عده‌ای از مسئولان در برخورد با چنین تخلفاتی اعلام کنند هنوز این عوامل شناسایی نشده‌اند به نظرم چنین پاسخی توجیه‌پذیر نبوده و هیچ‌گاه مورد تائید مردم نیست.

این راننده اظهار داشت: ادارات راهداری، حمل‌ونقل جاده‌ای، امنیتی و انتظامی باید پاسخگوی علت وقوع چنین حوادثی باشند چراکه ایمن‌سازی و امنیت سلامت مسافران در جاده‌ها به این دستگاه‌ها سپرده‌شده است.

سهوی یا عمدی بودن موضوع مشخص نیست

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نوشهر یکی از علت‌های وقوع تصادف زنجیره‌ای و برخورد حدود 15 دستگاه خودرو در منطقه امیر رود مسیر نوشهر - رویان را لغزندگی جاده براثر آغشته شدن به گازوئیل و نیز بارندگی ذکر کرد.

سهیل درویش گفت: دو هفته پیش به‌محض وقوع این حادثه در منطقه امیر رود نیروها به محل وقوع حادثه اعزام شدند و با همراهی دیگر مسئولان ادارات ذی‌ربط و ریختن ماسه در سطح منطقه آلوده از بروز حوادث دیگر جلوگیری شد.

او اظهار داشت: اینکه گازوئیل در سطح جاده عمدی یا سهوی پاشیده شده و چنین حوادث ناگواری را رقم‌زده طبق اسناد موجود هنوز برای مسئولان ذی‌ربط محرز نشده و البته با همراهی دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی گزارش جامع و دقیقی از این حادثه گردآوری و موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به این پرسش که باید برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ چه راهکاری وجود دارد، گفت که نمی‌توان کاری کرد مگر آنکه نیروهای راهداری و نیز پلیس در حین ارتکاب این افراد به چنین تخلفی آنان را شناسایی کنند.

درویش افزود: هرچند در 10 نقطه حساس این جاده بیش از 30 کیلومتری دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی نصب‌شده است اما اگر افرادی با چهره پنهان بخواهند در سطح جاده گازوئیل بپاشند این دوربین‌ها نیز کار آیی ندارند.

به گفته او، از زمان وقوع این حوادث به نیروهای راهداری تأکید شده تا به‌طور شبانه‌روزی این مسیر را سرکشی کنند تا بلکه شاید ردپایی از این افراد متخلف دیده شوند و به دام قانون بیفتند.

باید تدبیری اندیشیده شود

فرماندار نوشهر گفت: تاکنون دستگاه قضا گزارشی از آخرین وضعیت پرونده واژگونی خودروها در جاده لغزنده نوشهر- رویان براثر گازوئیل به فرمانداری ارائه نداده است اما باید برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ که به‌نوعی سبب نگرانی و تشویش اذهان عمومی در این شهرستان شده است، تدبیری اندیشیده شود.

عبدالصمد صفرنژاد افزود: این موضوع در نشست‌های مختلف فرمانداری مطرح و حتی از مسئولان امنیتی و انتظامی نیز خواسته‌شده تا با جدیت تمام این موضوع را پی گیری کنند.

او با اشاره به آنکه چنین حوادثی طبق اسناد موجود در دیگر نقاط جاده‌ای غرب مازندران رخ‌داده، احتمال داد که چنین اقداماتی ممکن است سناریو باشد.

مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران نیز ضمن تائید وقوع چنین حوادثی در مناطقی از جاده‌های استان گفت که باید از بروز این حوادث جلوگیری و با عوامل آن برخورد قانونی شود.

عباسعلی نجفی افزود: سال گذشته در جاده هراز منطقه «پنجاب» فردی به علت پاشیدن گازوئیل در سطح جاده دستگیر، شناسایی و پس از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی منطقه تحویل داده شد.

او ادامه داد: نیروهای راهداری به‌محض ارتکاب این فرد به چنین تخلفی او را شناسایی کردند منتهی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به علت محدودیت‌های مالی و کمبود نیروی انسانی چنین توانی ندارد در جای‌جای جاده‌های گسترده و سخت گذر این استان دوربین‌های هوشمند نصب کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد